2009. január 31., szombat

FOnline bétateszt

Decemberben zajlott az orosz-fejlesztésű Fallout MMORPG második nyílt bétatesztje, szép volt, jó volt, tán' igaz se volt, de aki lemaradt róla, annak a kedvéért most összefoglalnám, milyen is volt.

A játék a Fallout kettő területén játszódik, pár évvel a második rész történései után. A már jól ismert városokat járhatjuk be benne, de persze rengeteg új terület is van (továbbá a régi települések is komoly változásokon estek át). A háttértörténetet a szemfülesebbek elolvashatták a PIP-Boy egy eldugottabb szegletében, nagyjából arról van szó, hogy a hubologisták a "megváltás" révén bárkit újjá tudnak éleszteni a föld alatti laborjaikban. A játékos is egy ilyenben kezd a karaktergeneráklást követően, és halála után ide kerül vissza.
A pusztaságba érve két dolog volt nagyon mellbevágó: a világtérképen való utazás idegőrlő lassúsága, továbbá az, hogy gyakorlatilag egy szál húslécben küldenek utadra, ami (egyedüli játékosok esetén) kötelezővé teszi az unarmed képzettség tag skillé tételét. Az utazás egyébként azért olyan lassú (az egér görgőjével lehet zoomolni a világtérképen, bár sok haszna nincs), mert a játék tkp. valós időben zajlik. Ez érthetőnek érthető, de rengeteg idegesítő dolgot hoz magával, például hogy a gyógyító, zárnyitó, stb. skilleket percek múlva tudod csak újra használni. Rendkívül idegörlő továbbá, hogy a helyszínekre belépve nem tudsz azonnal se futni, se kimenni, kell neki vagy fél perc. Ugyanez vonatkozik a harcra is, ami főként akkor zavaró, ha véletlen találkozás esetén már rég kinyírtad az ellenfeleid, de mégse tudsz tovább menni. A harc egyébként valós időben zajlik, de persze a jó öreg AP-s rendszerrel, tehát majdnem olyan, mintha körökre osztott lenne (van bőven idő a célzott lövést kijelölni).
A játék lényege, hogy a három frakció közül (mutánsok, BoS, Enklávé) a nekünk szimpatikushoz csatlakozva öljük a másikat, illetve elfoglaljuk a bázisát (felkerült a Fo1-es Cathedral is a térképre, Modoctól északra). Persze vannak "normális" küldetések is, csak a fejlesztők nem fordították le a párbeszédeket angolra (csupán néhány jelentéktelenebbet), így én péládul egyet sem tudtam felvenni. Ráadásul a játékosok több, mint fele kizárólag oroszul beszélt, szóval legalább olyan érzés volt a világtérképen barangolva a rádióban angol szót "hallani", mintha legalábbis magyarul beszélnének hozzám :) (ez a rádió amúgy kurva jó ötlet, csak kár, hogy a halálod után az is elveszik).
További zavaró tényező, hogy a boltosokkal való barter megszakad fél perc múlva, ami sok cucc eladása esetén igencsak próbára tette az ember szókincsét (de legalább az összes boltosnál volt kutyaszartól az űrhajóig MINDEN, mert ugye az elseftelt cuccot bárki meg tudta venni). Nagyon idegesítő volt még (főleg a tolvaj kariknak), hogy a városok népe sokkal erősebbé vált, ami abból a szempontból jó volt ugyan, hogy nem gyilkolt le komplett városokat néhány izomtibor, viszont rohadt kamu, hogy egy csövesre rakétával kell lőnih, hogy nagy nehezen elpusztuljon. Sokkal jobb lenne, ha inkább erősebb városőröket raknának be a készítők.
A pénzed a városokban lévő hubologista bankba tudtad berakni, de sajnos csak a pénzt, cuccokat nem, ami elég rossz ötlet azt tekintve, hogy bárkit, bármikor, bárhol ki lehet nyírni, és a holttestedet akárki szabadon kirabolhatja. Ezt tekintve egyébként elég komoly érettségről tett tanúbizonyságot a Fallout-közösség, mert másokat gyilkolászó, kirabló emberkékkel nem sokszor találkoztam, inkább a segítőkészség volt jellemző (mondjuk egyes fórumokon erről másképp vélekednek, de nekem tényleg nincs egy rossz szavam se).
A bank már csak azért is fontos, mert az itt tárolt pénzből "lop el" a gép az újjáéledés esetén (aminek ára persze alkalomról alkalomra nő), és ha nincs elegendő pénzed, a pokolban térsz magadhoz (itt egy védelmi torony gyilkolja le azt, aki nem elég gyors kifelé menet).
A régi képzettségek új dolgokkal bővültek, a cuccod például rongálódik (hadd ne mondjam melyik skillel lehet helyrehozni), továbbá bizonyos tárgyak kombinálásával (és a megfelelő szintű képzettséggel) új fegyvereket, páncélokat gyárthatsz.
Menet közben kétszer patchelték a játékot a készítők, ez annyiból volt zavaró, hogy eltűntek az eredményeid a Killsből, meg a világtérkép se jelezte, hol jártál addig. Viszont megjelent, hogy ha az adott négyzeten belül más játékos is tartózkodik a véletlen találkozás esetén, akkor mindketten ugyanarra a helyre kerültök. Lehet egyébként közösen is utazni, de a társakkal való nyomulás nekem kimaradt.

Összefoglalva jó ki játék ez, a következő bétateszt (idén nyárra tervezik) biztos jó pár kellemes percet fog szerezni újból. Az idegesítő dolgok nagy része amúgy teljesen érthető a játékmenet szempontjából, szóval a sok "szidás" ellenére nagyon jó a FOnline. Csak több angol szöveg kellene, meg vagy háromszor ennyi helyszín.